The naturalization of male chauvinism in adolescents through fiction series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2022.n15.02

Keywords:

adolescence, perception, identity, psychological effects, gender stereotypes

Abstract

Since Spanish Government implemented the first measures to advise women on their labour and social rights and also to assist victims of gender violence, in 1984, practically all efforts drawn up have It includes raising the awareness of the media to eradicate the stereotypes with which the image of women is conformed.From the interaction of High School students with their favourite TV series, such as La que se avecina, The Big Bang Theory, Big Brother or MyHyV, among the most watched, three things can be seen. Results. That teenagers are not bothered by the stereotypes that undermine gender equality present in these TV series; that they have incorporated into their daily lives the funny phrases and catch phrases that are repeated in the series by characters that can be described as sexist, and that these girls and boys suffer in their immediate environment a macho ideology in line with the scenes that their favourite characters have often starred their favourite characters. So, it can be said that this type of fiction is naturalizing the presence of sexist violence in their lives, both symbolic and real.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elena Bandrés Goldáraz, University of Zaragoza

    Bachelor and Doctor in Information Sciences from the University of Navarra and Master in Gender Relations from the University of Zaragoza (Spain), where she teaches the Degree in Journalism, Audiovisual Communication and Advertising. Co-author of several books on journalism and communication, as well as different scientific articles, she has worked in different media and press offices.

     

References

Bandrés Goldáraz, E. (2019). Pervivencia en la serie de televisión “La que se avecina” de los estereotipos contra las mujeres denunciados por Simone de Beauvoir. Doxa Comuni-cación. 29. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a4

Bandura, A., Ross, D. y Ross, S. (1963). Imitation of film mediated aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 66, nº 1, pp. 3-11. https://bit.ly/3610X2J

Bandura, A. (1996). Teoría Social Cognitiva de la Comunicación de Masas. En Bryant, Jennings y Zillmann, D., Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías. Barcelona: Paidós.

Bandura, A. (1971). Social Learning Theory. General Learning Press: New York.

Bonaut Iriarte, J. & Grandío Pérez, M. (2009). Los nuevos horizontes de la comedia televisiva en el siglo XXI en Revista Latina de Comunicación Social, 64. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna. https://bit.ly/2J4NuMv

Casetti, F. & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós Ibérica.

Ceulemans, M. & Faconnier, G. (1979). Image, rôle et condition sociale de la femme dans les médias. Études et documents d ́information, n.84. París: Unesco.

Comisión Europea. Estrategia Europea para la Igualdad de Género 2020-2025. https://bit.ly/3fUNAWf

Consejo de Europa (2019). Estrategia de Igualdad de Género para los años 2018-2023. Recuperado/Retrieved from: https://bit.ly/360FGGt

Defensor del Pueblo (1998). La violencia doméstica contra las mujeres. Informes, estudios y documentos. https://bit.ly/2OnBplX

Fedele, M. & García-Muñoz N. (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia. nº 111. http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.111.47-64

García-Muñoz, N. & Fedele, M. (2011). Serie de ficción televisiva dirigida a un público joven: Tramas y conflictos retratados en una serie para adolescentes. [Serie de televisión juvenil: Tramas y conflictos en una "serie adolescente"]. Comuníquese, 37 , 133-140. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-05

García-Muñoz N. & Fedele, M. (2011). Retrato de los adolescentes en la ficción televisiva. Un estudio de caso. Revista Ámbitos nº 20. http://bit.ly/37qgecK

Gerbner, G.; Gross, L.; Morgan, M.; Signorielli, N. (1982). Charting the Mainstream: Television’s Contributions to Political Orientations. Journal of Communication, Vol. 32, nº 2.

González Gabaldón, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Revista Comunicar, nº 12. https://bit.ly/360uvO8

Guarinos, V. (2015). El País de los hombres perdidos. Personajes masculinos en el abismo en el cine español de la transición. Área Abierta, 15(1), 3-14. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n1.47615

Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. https://bit.ly/2Z9PNqX

Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. https://bit.ly/3bBt3ml

Masanet Jordá, M. (2016). Pervivencia de los estereotipos de género en los hábitos de con-sumo mediático de los adolescentes: Drama para las chicas y humor para los chicos. Cuadernos.info (39). https://doi.org/107764/cdi.39.1027

Igartua, J. (2008). Identificación con los personajes y persuasión incidental a través de la fic-ción cinematográfica. Escritos de Psicología. http://bit.ly/2shTQUk

Instituto de la Mujer (1997). III Plan para la Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres, de 1997 a 2000. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. https://bit.ly/2zEGcxw

Instituto de la Mujer, Red2Red Consultores (2004). Estudio para conocer la situación actual de la educación para la igualdad en España. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. https://bit.ly/3bDzi9r

Instituto de la Mujer (2004). II Plan Integral contra la violencia doméstica 2001-2004. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid. https://bit.ly/2F07UHx

Instituto de la Mujer (2007). Tratamiento y representación de las Mujeres en las teleseries emitidas por las cadenas de televisión de ámbito nacional. Madrid. https://bit.ly/2O42z15

Krosnick, A.; Holbrook, L.; Berent, M.; Carson, R.; Hanemann, W.; Kopp, R.; Mitchell, R.C.; Presser, S.; Ruud, P.; Smith, V.; Moody, W.; Green, M. y Conaway, M. (2002). The impact of “no opinion” response options on data quality non-attitud e reduction or an invitation to satisfice? Public Opinion Quarterly, Volume 66. https://doi.org/10.1086/341394

Medrano, C; Martínez de Morentin, J. Pindado, J. (2014). Identificación con los personajes televisivos y valores percibidos por los y las adolescentes. Cátedra UNESCO de Comunicación y Valores Educativos. En Chicharro Merayo, Mar (Coord.) La Juventud en la pantalla. Ficción televisiva, videojuegos y edu-entretenimiento Revista de Estudios de Ju-ventud. INJUVE. http://bit.ly/39lcRG3

Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (2007). Plan Estratégico de Igualdad de Oportuni-dades 2008-2011. Madrid. https://bit.ly/3dLgPJj

Instituto de la Mujer y para la Igualdad de oportunidades. Planes estratégicos de Igualdad de Oportunidades 2014-2016 y 2018-2021. https://bit.ly/2WzW8dC

Perse, E. & Lambe, J. (2017). Media effects and society. New York and London: Routledge.

Serrato Sánchez, S. (2021). Análisis de la percepción de jóvenes universitarios respecto a la sintonía de programas televisivos con contenido religioso y de conflicto social durante la pandemia de COVID-19, Perú 2020. Correspondencias & Análisis. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7994839

Published

2022-06-30

How to Cite

Bandrés Goldáraz, E. (2022). The naturalization of male chauvinism in adolescents through fiction series. Correspondences & Analysis, 15, 35-56. https://doi.org/10.24265/cian.2022.n15.02

Share

Similar Articles

51-57 of 57

You may also start an advanced similarity search for this article.