Transmedia production and reception strategies in television in Colombia in recent years
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2021.n14.02Keywords:
Transmedia, Television fiction, Critical analysis, Active reception, Media productionAbstract
This article presents the main results of the research project «Strategies for transmedia production and reception on television in Colombia 2014-2015. This research was carried out by the Education, Communication and Culture research group and its purpose was to analyze television fiction and the possibility of generating media and transmedia production processes in school settings. The research is an explorative and comprehensive diagnostic study of the communicative, educational, and cultural phenomena involved in the processes of innovation and transmediation of television fiction as well as the predominant uses and practices in young people enrolled in the school environment and in their daily lives and contexts. A mixed method was used in which the state of the art is carried out and the construction of a web page that collects the analyzes and creations made by the students of four public schools in Bogotá.
Metrics
Downloads
References
Aparici, R. (Coord.), Crovi, D., Ferrés, J., Gabelas, J. A., García, A., Gutiérrez, A., Huergo, J., Kaplún, M., De Oliveira, I., Orozco, G., Osuna, S., Prieto, D., Quiroz, M. T., Scolari, C. y Valderrama, C. (2010). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa.
Ariño, A. (2010, 16-17 de setiembre). ¿Qué está cambiando en las prácticas culturales? Jornadas «Conocer los públicos de la cultura». Universitat de Barcelona.
Arribas, M. (2013). El factor emocional en la narrativa transmedia y la televisión social. Fonseca, Journal of Communication, 6, 234-257. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4252001
Bacher, S. (2013). Comunicación, cultura y educación. La trama necesaria para recuperar sentidos. En D. Aranda y J. Sánchez, J. (Coord.), Educación mediática y competencia digital. ludoliteracy, creación colectiva y aprendizajes (pp. 27-30). UOC.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Manantial.
Castells, M. (2001). La galaxia internet. Plaza y Janes.
Cisneros, M., Olave, G. y Rojas, I. (2013). Alfabetización académica y lectura inferencial. ECOE.
Feixa, C. (2014). De la generación@ a la #generación: la juventud en la era digital. Nuevos emprendimientos editoriales.
Fuenzalida, V. (2011). Resignificación de la «Educación televisiva»: desde la escuela a la vida cotidiana. Comunicar, 36, 15-24. https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-01
García, J. (2009). La comunicación ante la convergencia digital: algunas fortalezas y debilidades. Signo y Pensamiento, 54, 102-113. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4529
Gardner, H. y Davis, K. (2014). La generación APP. Paidós.
Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital, algo más que ratones y teclas. Gedisa.
Hirsjarvi, I. (2013). Alfabetización mediática, fandom y culturas participativas:un desafío global. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 48, 37-48. http://dx.doi.org/10.7238/a.v0iM.1964
Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2015). Cultura Transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Gedisa.
Martín, M. (2002). Teoría de la Comunicación. Interamericana.
Martín-Barbero, J. (2004). Los desafíos estratégicos de la sociedad de la información. Signo y Pensamiento, 23(44), 9-18. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3653
Martín-Barbero, J. (Coord.). (2009). Entre saberes desechables y saberes indispensables. FES.
Mayor, F. (2014). Transmedia Storytelling desde la ficción televisiva serial española: El caso de Antena 3. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 69-85. https://www.redalyc.org/pdf/935/93530573005.pdf
McLuhan, M. y Fiore, Q. (1969). El medio es el masaje. Un inventario de efectos. Paidós.
Morduchowicz, R. (2010). La generación multimedia. En G. Lluch, Las lecturas de los jóvenes. Anthropos.
OBITEL. (2017). Anuario OBITEL 2016. (Re)invención de géneros y formatos de la ficción televisiva. Sulina.
Orozco, G. (1994). Televidencia: perspectiva para el análisis de los procesos de recepción televisiva. Universidad Iberoamericana.
Orozco, G. (2012). Televisión y producción de interacciones comunicativas. Comunicación y Sociedad, 39- 54. https://doi.org/10.32870/cys.v0i18.190
Orozco, G. (2018). La Múltiple Audienciación de las Sociedades Contemporáneas: Desafíos para su Investigación. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social «Disertaciones», 11(1), 13-25. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6274
Padilla, G. (Coord.). (2013). Tendencias innovadoras en modelos comunicativos. Vision Libros.
Pérez-Tornero, J. M. (2005). El futuro de la sociedad digital y los nuevos valores de la educación en medios. Comunicar, 25, 247-258. https://doi.org/10.3916/C25-2005-035
Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Santillana.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Prieto, D. y Van de Pol, P. (2006). e-Learning, comunicación y educación. El diálogo continúa en el ciberespacio. RNTC.
Postman, N. (2004). The information age: A blessing or a curse? The Harvard International Journal of Press/Politics, 9, 3-10.
Sibilia, P. (2009). El hombre postorgánico. Fondo de Cultura Económica.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.
Scolari, C. (2015). Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa.
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento: informe mundial de la UNESCO. UNESCO.
Vattimo, G. (1990). La sociedad transparente. Paidós
Vega-Casanova, J. y Lafaurie-Molina, A. (2013). «Observar TV»: Un observatorio infantil de televisión para la interlocución de los niños. Comunicar, 40, 145-153. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-05
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.