Felipe Sassone (1884-1959). The Spanish journalist who never stopped being Peruvian

Authors

  • Juan Cantavella Blasco Universidad CEU San Pablo (España)

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.15

Keywords:

Felipe Sassone, Spanish Journalism, Literature, Theatre, Essay, María Palou

Abstract

There is a little knowledge of writer and journalist Felipe Sassone, who was born in Lima (1884) and died in Madrid (1959), despite his intense literary and journalist life, specially in Spain’s capital city. He embarked very young for Europe, in order to make a success of his work. Quickly, Literature seduces him (novel, theatre, essay, journalism), specially Theatre, writing tons of comedies, as well as directed assemblies and organized companies, where his wife, María Palou, was the leading actress. Memory of both of them has lost in the last fifty years and it is not easy to follow theirs steps in the past, despite
their acclaimed success.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juan Cantavella Blasco, Universidad CEU San Pablo (España)

    PhD in Information sciences and degree in Hispanic philology. Professor at CEU San Pablo University (Spain). His books include Handbook of the Journalistic interview (1996), History of the Journalistic interview (2002) and the novel without Fiction (2002). He is also coauthor of editorial for journalists: report and interpret (2004), Catholics in the press. Concept and origins of confessional Journalism (2004), Ángel Herrera Oria and the newspaper "El Debate" (2006), writing for journalists: Comment and Argue (2007) and presence and influence of the Catholic Publishing House (2010). He has written thirty chapters in collective works and half a hundred articles in scientific and specialized journals.

References

“Adiós a Felipe Sassone” (1959, Diciembre 19). Blanco y Negro Caballero Audaz, El. [seudónimo de José M. Carretero]

_(1944). Galería (4 vols.). Madrid: Ediciones Caballero Audaz [“Felipe Sassone” y “María Palou”, vol. II (1944), pp. 119-126 y 127-133, respectivamente].

_(1921-1922). Lo que sé por mí. Confesiones del siglo (10 vols). Madrid: Sanz Calleja [“María Palou”, vol. IV (1922a), pp. 7-17] [“Felipe Sassone”, vol. VIII (1922b), pp. 137-151].

Cansinos-Asséns, R.

_ (1985). La novela de un literato II. Madrid: Alianza.

_ (1982). La novela de un literato I. Madrid: Alianza.

“Felipe Sassone” (1927). En Enciclopedia Universal Ilustrada Europeo-Americana (vol. LIV, p. 675). Madrid: Espasa.

González-Ruano, C.

_(1957). Las palabras quedan. Madrid: Afrodisio Aguado.

_(1952). Veintidós retratos de escritores hispanoamericanos. Madrid: Palomeque.

Insúa, A. (1952). Memorias. Madrid: Tesoro.

Iwasaki, F. (2007, Septiembre 22). “Felipe Sassone y la Exposición Iberoamericana”. ABC.

Marqueríe, A.

_ (1969). El teatro que yo he visto. Barcelona: Bruguera.

_ (1959). Veinte años de teatro en España. Madrid: Editora Nacional.

_ (1942). Desde la silla eléctrica. Madrid: Editora Nacional.

Montero Alonso, J. (1960, Febrero 6). “Historia de una amistad”. ABC, p. 9.

Sassone, F.

_(1958). La rueda de mi fortuna (Memorias). Madrid: Aguilar.

_(1954). La canción de mi camino (todos mis versos). Madrid: Aguilar.

_(1953a). La casa sin hombre. Madrid: La Novela del Sábado nº 9 [otra edición en Barcelona, Ediciones G. P., 1958].

_(1953b). Estos mis papelitos, madre [Nota preliminar de Federico Carlos Sáinz de Robles]. Madrid: Aguilar.

_(1952). “Yo tengo veinte años”. En Sassone, F. et álii. Teatro español 1950-51. Madrid: Aguilar [se reeditó en 1957 y 1964].

_(1950). Tiempo, espacio, vida, muerte. Tres comedias. Madrid: Editora Nacional.

_(1949). Pasos de toreo. Pequeña historia de un artista grande (Antonio Bienvenida) [Ilustraciones de Roberto Domingo]. Madrid: Aguilar.

_(1947). Verba volant. Querido radioescucha, buenas noches. Madrid: Radar.

_(1945). Nacer, pasar, morir. Madrid: Hispano Americana de Ediciones.

_(1943a). Currita Valdés. Bilbao: Familia.

_(1943b). María Guerrero (la grande: primera actriz de los teatros de todas las Españas). Madrid: Escelicer.

_(1943c). El “caso” Manolete (y varias divagaciones taurómacas, de antes y después de Joselito y Belmonte). Madrid: Mediterráneo.

_(1940). Carlos V, hombre extraño. Madrid: La Novela del Sábado Nº 1.

_(1939a). España, madre nuestra. Notas autobiográficas. Lima: Imprenta Torres Aguirre [se reeditó en España a renglón seguido: Ediciones Españolas, 1939].

_(1939b). Parva favilla. Lima: Imprenta Torres Aguirre.

_(1937a). El caramillo de otoño y otros poemas. Experiencia lírica. Santiago de Chile: Zig Zag.

_(1937b). A fugitive from Spain: A lecture given in Lima, Perú. San Francisco: The Spanish Relief Committee.

_(1936a). Un momento. Historias de la vida de un hombre. Comedia en un prólogo y tres actos. Madrid: La Farsa Nº 207.

_(1936b). Como una torre. Comedia en tres actos. Madrid: La Farsa Nº 448.

_(1934). Casta de toreros. Madrid: Pueyo.

_(1931a). La maricastaña. Comedia en tres actos y un epílogo, en prosa. Madrid: La Farsa Nº 176

_(1931b). Adán o El drama empieza mañana. Palabras de una comedia sin acción. Tres actos divididos en siete cuadros. Madrid: La Farsa Nº 181.

_(1931c). Por el mundo de la farsa (palabras de un farsante). Madrid: Renacimiento.

_(1930a). Pérez y Pérez. Escenarios de una comedia antiliteraria e irrepresentable. Madrid: La Novela de Hoy Nº 409.

_(1930b). El teatro, espectáculo literario (breve ensayo sobre el teatro antiguo y moderno). Madrid: CIAP.

_(1930c). Lo menos noventa y nueve. Madrid: La Novela de Hoy Nº 430.

_(1930d). Por la tierra y por el mar (palabras de un errante). Madrid: Renacimiento.

_(1929a). Hidalgo Hermanos y Compañía. Comedia en tres actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 193.

_(1929b). El amor no se ríe. Pasatiempo alegre y sentimental en tres actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 212.

_(1928a). Sus mejores versos. Madrid: Los Poetas Nº 16.

_(1928b). Paloma. Comedia en cuatro actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 130.

_(1928c). ¡No tengo nada que hacer! Pequeña tragedia cotidiana, sin hado, ni coturno, en tres actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 142.

_(1928d). La vida sigue. Comedia en tres actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 152.

_(1928e). Sí, señor, se casa la niña. Farsa moderna en tres actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 168

_(1928f). Cambio: aventura de amor. Madrid: Los Novelistas Nº 6.

_(1928g). Shock! Madrid: Los Novelistas.

_(1927a). Lo que se llevan las horas. Comedia en tres actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 81.

_(1927b). Todo tu amor o Si no es verdad, debiera serlo. Comedia en un prólogo y tres actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 86.

_(1927c). Yo, tú y el otro (momento dramático). Noche de amor (ensayo de farsa disparatada y antiteatral, inverosímil y pateable). Madrid: El Teatro Moderno Nº 107.

_(1926a). Volver a vivir. Drama vulgar en tres actos y en prosa. Madrid: El Teatro Moderno Nº 20.

_(1926b). …Y después? Ciclo dramático en cinco momentos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 65.

_(1925a). Y el amor es otra cosa. Madrid: La Novela de Hoy Nº 139.

_(1925b). Navegar. Madrid: La Novela de Hoy Nº 151.

_(1925c). El fruto en sazón. Madrid: La Novela de Hoy Nº 181.

_(1925d). Más fuerte que la muerte. Madrid: La Novela de Noche nº 34.

_(1925e). La noche en el alma. Comedia en cuatro actos y en prosa. Madrid: Hispania.

_(1924a). A todo amor. Madrid: La Novela de Noche Nº 10.

_(1924b). Por qué no aplaudió Nelly. Madrid: La Novela de Hoy Nº 110.

_(1924c). La entretenida. Comedia en tres actos. Madrid: Hispania [Hay otra edición en Madrid: El Teatro Moderno Nº 238, 1930].

_(1923). Calla, corazón. Comedia en cinco actos. Madrid: El Teatro Moderno Nº 16.

_(1922). Veintitrés encarnado impar y pasa. Madrid: La Novela Semanal Nº 71.

_(1921a). Ladrón de vida y amor. Madrid: La Novela Semanal Nº 10.

_(1921b). La rosa del mar. A campo traviesa. Madrid: Estrella [la primera reeditada por El Teatro Moderno nº 267 (1930); la última, estrenada en el Teatro Eslava de Madrid el 14 de febrero de 1918, fue reeditada por El Teatro Moderno Nº 34].

_(1920). La espuma de Afrodita (las pequeñas tragedias cotidianas). Madrid: Sanz Calleja. _(1918a). La señorita está loca. La vida sigue. Madrid: El Teatro Moderno Nº 3.

_(1918b). El tonel de Diógenes. Madrid: Sanz Calleja.

_(1918c). Bajo el árbol del pecado. Madrid: Sanz Calleja.

_(1917a). La canción del bohemio y otros poemas. Madrid: Sanz Calleja.

_(1917b). El miedo de los felices. Drama en tres actos y en prosa. Madrid: Sanz Calleja.

_(1916a). El intérprete de Hamlet. Tragicomedia original en cuatro actos en prosa. Madrid: Sociedad de Autores Españoles [otra edición en Los Contemporáneos Nº 756].

_(1916b). La princesa está triste. Madrid: Sociedad de Autores Españoles.

_(1914a). La muñeca del amor. Capricho japonés lírico-dramático en tres actos, divididos en cinco cuadros. Madrid: R. Velasco.

_(1914b). El miedo de los felices. Drama original en tres actos y en prosa. Madrid: Pueyo.

_(1914c). Un marido minotauro y sentimental (novela erótica). Madrid: La Novela de Bolsillo.

_(1911a). Rimas de sensualidad y de ensueño. Madrid: Jaime Ratés.

_(1911b). El grifo. Madrid: R. Velasco.

_(1910a). De veraneo. Madrid: Sociedad de Autores Españoles.

_(1910b). De un errante (cartas a Jack. Kaleidoscopio de prosas). Madrid: Librería Rosay.

_(1910c). En carne viva. Madrid: El Cuento Semanal.

_(1908a). Vórtice de amor. De las memorias de un romántico sensual. Madrid: Sanz Calleja.

_(1908b). Viendo la vida. Madrid: El Cuento Semanal Nº 69.

_(1908c). Almas de fuego. Madrid: Pueyo.

_(1906). Malos amores. Barcelona: F. Granada y Compañía.

Downloads

Published

2011-10-28

How to Cite

Cantavella Blasco, J. (2011). Felipe Sassone (1884-1959). The Spanish journalist who never stopped being Peruvian. Correspondences & Analysis, 1, 243-262. https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.15

Share

Similar Articles

41-50 of 133

You may also start an advanced similarity search for this article.