Rhetorical analysis of the compositions of the original vallenato or minstrel musical genre
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2024.n19.07Keywords:
content analysis, landscape, music, language, caribbean cultureAbstract
Vallenato is a musical genre from the Colombian Caribbean, related to the history of this region located on the shores of the Caribbean Sea, originally performed by minstrels, usually traveling peasants who rode on mules along the Magdalena Grande region with an accordion in their hands. The savanna landscapes and town festivals were a source of inspiration to compose songs that over time became classics. The purpose of this research is to analyze the rhetorical components within the narratives of the original vallenato genre, particularly the presence of elements such as inventio, dispositio and elocutio. For this purpose, the corpus was created from the selection of some of the main minstrels of this musical genre and, in addition, compositions by these performers. It was found that the original vallenato genre is mainly made up of true stories, for the most part, told in the form of anecdotes by its protagonists. They raise conflicts between two forces and use their greatest expressive force to expose the situation and the details of the events, but mainly, to reiterate the feelings and emotions of the narrator minstrel which, incidentally, do not always revolve around the love of a woman, but also to professional rivalry, all with the background landscape of the Colombian Caribbean and the circumstances of its historical context.
Metrics
Downloads
References
Aristóteles. (1999). Retórica. Editorial Gredos.
Abello, A., (2007). Estudios del Caribe en Colombia Entre la diversidad y la adversidad. Revista Brasileira do Caribe, VIII(15), 267-281. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=159114265012
Bermúdez, E. (2004), ¿Qué es el vallenato? Una aproximación musicológica. Ensayos. Historia y Teoría del Arte, 9(9), 9-62. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46296
Bonet, J. (2019). Reseña. Acordeones, cumbiamba y vallenato en el Magdalena Grande: Una historia cultural, económica y política, 1870-1960. Joaquín Viloria De La Hoz. Editorial Unimagdalena, 2018. Tiempo & Economía, 6(1), 191-194. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/TyE/article/view/1408/1412
Cano, M. (2021). Imaginarios sociales y conflictos en las expresiones de la música vallenata y la champeta en el Caribe colombiano. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, 53(99). https://doi.org/10.15332/-21459169.6803
Capdevilla, A. (2004). La retórica del objeto. Revistas Catalanas con Acceso Abierto (Raco). Temes de disseny, 21, 54-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3433007
Castillo, A. (2010). Rafael Escalona: Encantos de una vida en cantos. Barranquilla. Colección Gases del Caribe, Ediciones La Cueva.
Cortés, J. (2017, diciembre). Rafael Escalona, Clásico del vallenato. Red cultural del Banco de la República. Revista Credencial Historia, 120. https://www.banrepcultural.org/bibliotecavirtual/credencial-historia/numero-120/rafael-escalona-clasico-del-vallenato
El Tiempo. Redacción Cultura. (2023, 26 de abril). Diez grandes juglares vallenatos de la historia. Redacción de cultura. https://www.eltiempo.com/cultura/musica-y-libros/los-10-juglares-vallenatos-mas-grandes-de-la-historia-613516
Escamilla, J., & Morales, E. (2004). La canción vallenata como acto discursivo. Revista latinoamericana de estudios del discurso, 4(2), 27-53. https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33667
Gilard, J. (1987). Vallenatos. ¿Cuál tradición narrativa?, Huellas, 19, 59-67.
Gómez, B. (2004). De la intellectio a la elocutio: un modelo de análisis retórico para la columna personal. Revista Latina de Comunicación Social, (59), 8-12. https://doi.org/10.4185/RLCS-2004/02
González, A. (2000). Los estudios sobre música popular en el Caribe colombiano. En J. Martín-Barbero, F. López, & A. Robledo (Eds.), Cultura y Región. CES - Universidad Nacional de Colombia - Ministerio de Cultura.
Martín, A. (2014). La retórica clásica y la neurociencia actual: Las emociones y la persuasión. Revista Rétor, 4(1), 56-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4751820
Mejía, G., & Espinosa, A. (2013). Aproximación al identitario de valores y expresiones del hombre y la mujer del Caribe Colombiano. Omnia, 19(2), 67-85. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73728678006
Ministerio de Cultura (Mincultura). (2013). Plan especial de salvaguardia para la música vallenata tradicional del Caribe colombiano. Clúster de la cultura y la música vallenata. https://patrimonio.mincultura.gov.co/SiteAssets/Paginas/PES-El-vallenato,-m%C3%BAsica-tradicional-de-la-regi%C3%B3n-del-MagdalenaGrande/16La%20m%C3%BAsica-%20vallenata%20tradicional%20del%20Caribe%20colombiano%20-%20PES.pdf
Ministerio de Cultura (Mincultura). (2015, 1 de diciembre). El vallenato es ahora patrimonio cultural de la humanidad. https://www.mincultura.gov.co/prensa/noticias/Paginas/el-vallenato-es-ahora-patrimonio-cultural-de-la-humanidad.aspx
Pinzón, L. (2015). Lírica popular e identidad en el vallenato. Oralidad-Es, 1(2), 156-164. https://revistaoralidad-es.com/index.php/ro-es/article/view/25
Ramírez, L. (2023). Los juglares vallenatos. Panorama Cultural. Recuperado el 5 de marzo de 2024. https://panoramacultural.com.co/musica-y-folclor/4542/los-juglares-vallenatos
Sánchez, A. (2020). Mitología Vallenata. Editorial Universidad del Norte. https://editorial.uninorte.edu.co/gpdmitologiavallenata97895878923216363673c01d84.html
Santodomingo, G., & Rodríguez, H. A. (2017). Crónica y Vallenato: encuentro entre relatos. Universidad Del Norte. http://hdl.handle.net/10584/10970
Sociedad de Autores y Compositores (Sayco). (2018). Rafael Escalona. Biografías. http://sayco.org/rafael-escalona/
UNESCO, Patrimonio Cultural Inmaterial. (2015). El vallenato, música tradicional de la región del Magdalena Grande. Informe periódico. https://ich.unesco.org/es/USL/el-vallenatomusica-tradicional-de-la-region-del-magdalena-grande-01095?USL=01095
Urango, J. C. (2008). El vallenato como texto narrativo: análisis de «El Cantor de Fonseca», de Carlos Huertas. Visitas Al Patio, 1(1), 29-44. https://doi.org/10.32997/2027-0585-vol.1-num.1-2008-1570
Viloria, J. (2017). Un paseo a lomo de acordeón: Aproximación al vallenato, la música del Magdalena Grande, 1870 - 1960. Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe, (33), 7-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85553878002
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giuliano Dante Seni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.