Photographic manipulation and journalistic media credibility through photography
DOI:
https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.06Keywords:
Photojournalism, Manipulation, Media, Credibility, Photointervention, Los Angeles Times, Retouching, Graphic PressAbstract
This paper aims to determine how photographic manipulation relates to the credibility of journalistic media through the photograph published in Los Angeles Times referred to the Second Gulf War, 2003. This research has a non-experimental crosscutting design, applicative type with descriptive, correlational and comparative levels, as well as inductive, deductive, analytical, statistical, and hermeneutic method. By units of analysis and population samples (taken from students in Lima and New York City) the general hypothesis, where photographic manipulation is significantly related to the credibility of journalistic media through the photograph published in Los Angeles Times referred to the Second Gulf War in 2003, was confirmed.
Metrics
Downloads
References
Alcoba, A. (1988). Periodismo gráfico (fotoperiodismo). Madrid. Fragua.
Barthes, R. (2009). Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.
Burgueño, J. (2009). Los renglones torcidos del periodismo: Mentiras, errores y engaños en el oficio de informar. Barcelona: UOC.
Cartier-Bresson, H. (2003). Fotografiar del natural. Barcelona: Gustavo Gili.
De Ferrari, G. (2017). Comunidad y cultura en la Cuba postsoviética. Madrid: Verbum.
Diezhandino P. (2008). Periodismo en la era de Internet. Barcelona: Fundación Telefónica, Ariel.
Equipo Vértice (2008). Tratamiento de la fotografía digital. Buenos Aires: Vértice.
Irby, K. (2 de abril de 2003). L.A. Times Photographer Fired Over Altered Image. Recuperado de https://www.poynter.org/reporting-editing/2003/l-a-times-photographer-fired-over-altered-image/
Lopera, A. (1990). Ética del Periodismo y la comunicación. Medellín: Universidad de Antioquía.
Los Angeles Times (2 de abril de 2003). Editor’s Note. Recuperado de https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2003-apr-02-war-1walski2-story.html
Mariani, N. (24 de abril de 2012). La fotografía social de Lewis Hine. Recuperado de http://nicolamariani.es/2012/04/24/la-fotografia-social-de-lewis-hine/
Miranda, E. (2008). Memoria cero. México, DF: UNAM.
Novoa, E. (1979). El derecho a la vida privada y la libertar de información: un conflicto de derechos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Perea, J., Castelo, L. & Munárriz, J. (2007). La imagen fotográfica. Barcelona: Akal.
Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). Recuperado de http://www.rae.es/rae.html
Restrepo, J. (2016). El zumbido y el moscardón: consultorio de ética periodística (Vol. II). Cartagena: Fundación Gabriel García Márquez para el Nuevo Periodismo Iberoamericano.
Rius, J. (2016). Periodismo en reconstrucción. De la crisis de la prensa al reto de un oficio más independiente y libre. Barcelona: Ediciones Universidad de Barcelona.
Sabés, T. & Verón, J. (2008). La eficacia de lo sencillo: Introducción a la práctica del periodismo. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Santana, A. (2007). Nosotros, los más infieles: narraciones críticas sobre el arte cubano (1993-2005). Murcia: CENDEAC.
Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Buenos Aires: Alfaguara. Recuperado de https://archive.org/stream/pdfy-CESk-OjLA6TEbP_X/Sontag_Ante_el_dolor_de_los_demas_djvu.txt
Soria, C. (1997). El laberinto informativo. Una salida ética. Navarra: Universidad de Navarra.
Valenzuela, M., Terrazas, M. & Ríos, W. (2003) Los abusos de la libertad de prensa y la agonía de la intimidad. La Paz: Fundación PIEB.
Villanueva, E. (Ed.). (2002). Deontología informativa. México, DF: Universidad Iberoamericana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In case the manuscript is approved, the authors retain the copyright and assign to the journal the right to publish, edit, reproduce, distribute, display and communicate in the country of origin and abroad by means of print and electronic media in different databases.
In order for this procedure to be recorded, the author must fill out the following formats:
Format 1 - Author data Format.
Format 2 - Affidavit on originality and authorization for the publication of articles Format.
Format 3 - Open Science Compliance.