The foray of "Hallyu" as a promoter of South Korean culture in Asian World magazine, Peru, 2019-2020.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/cian.2022.n16.01

Keywords:

journalistic treatment, specialized journalism, specialized magazine, Hallyu, korean wave, k-pop, korean dramas

Abstract

The article analyzes the promotion of South Korean popular culture, known as Hallyu, in the Peruvian magazine Asian World from its journalistic treatment during the years 2019 - 2020. The study aimed to identify in news terms the main elements of this phenomenon of expansion of pop music, soap operas and fan club events, thanks to the Internet and social networks. To do so, it covered eight editions of the publication on the characteristics of the cover, special section and doramas section. It is concluded that the dissemination of news about K-pop and doramas encourages Hallyu in Peru, as explained by McLuhan (1971) when referring to the global village that describes the immediacy of information through globalization and the internet, which allow its propagation throughout the planet in a dynamic, permanent and current way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jasmin Lisbeth Cruz Romero, Universidad San Martín de Porres

    Graduated in Communication Sciences from the University of San Martín de Porres with a specialty in journalistic and communication analysis issues about hayllu or Korean culture. She currently works in the digital area of social projects of the NGO Grupo Apoyo, coordinating the nutritional social project "Grow Well" of the Nestlé company.

  • Adolfo Manuel Medrano Carbajal, Universidad de San Martín de Porres

    Doctor in Education and Master in University Teaching from the Federico Villarreal National University, Graduate and Bachelor in Journalism from the Jaime Bausate y Meza School of Journalism. Doctoral student in Journalism, thesis advisor and teacher at the University of San Martín de Porres.

References

McLuhan, M. (1971). Guerra y paz en la aldea global. Barcelona: La marca editora

McLuhan, M y Powers, B. (1995). La aldea global. Barcelona: Gedisa Editorial.

Vidal, L. (2014). POP POWER: Diplomacia Pop para una Sociedad Global. Lima, Perú

Vargas, M. (2015). Capítulo 2. De Corea con amor: el fenómeno de las telenovelas coreanas en nuestras pantallas. En F. Lossio & M.C. Vargas, Sueños de oriente. Consumo de cine de la India y telenovelas coreanas en el Perú (p.67-114).

Foges, C. (2000). Diseño de revistas. México: McGraw Hill.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014) Metodología de la Investigación. 6ta Edición. México: McGraw-Hill Interamericana.

Bisso, I. (2020). Análisis del tratamiento periodístico que los diarios el comercio y expreso, en sus plataformas web, realizaron acerca del matrimonio igualitario a partir del caso susel paredes. (Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú). Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/9976

Montero, E. (2019). El tratamiento de la información en el programa periodístico cuarto poder durante la crisis política del expresidente Pedro Pablo Kuczynzki, año 2018. (Tesis de Maestría, Universidad San Martín de Porres, Perú). Recuperado de https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/5889

Maura, G. (2019). Estudio sobre el tratamiento periodístico de las notas policiales de los diarios populares: Trome y el Popular. enero-febrero. 2019 (Tesis de Maestría, Universidad San Martin de Porres, Perú). Recuperado de https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/5858

García, M. (2015). Estudio de Primer Acto, revista especializada en información teatral. (Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid, España). Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/42156/1/T38656.pdf

Fong, A y Triana, D (2012). Análisis comparativo del tratamiento periodístico dado por los medios impresos El tiempo y El País a la información relacionada con un hecho de carácter internacional: el terremoto en Haití. (Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma de Occidente, Colombia). Recuperado de https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/3413/TCS01154.pdf

Zorrilla, J. (1996). El titular de la noticia (Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, España). Recuperado de http://biblioteca.ucm.es/tesis/19911996/S/3/S3003401.pdf

Mosquera, H. (2019). Caracterización de los procesos de consumo de los K-Dramas y videos musicales de K-Pop, y su incidencia en la construcción de la identidad y formas de socialización en la comunidad Hallyu de Lima. (Tesis de Licenciatura, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Perú) Recuperado de https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/648589

Lock, F. (2014). Del lenguaje gráfico del manga Hana Yori Dango a la construcción audiovisual del drama coreano Boys over Flowers. (Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú). Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/5684

Ocaña, L. (2019). El efecto del “hallyu” en la estrategia de soft power de Corea del Sur (Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú) Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/8996

Saavedra, C. (2018). Es mejor si eres tomboy” construcción de identidad de género en la performance de las practicantes de covers del k-pop limeño. (Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú) Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/13384

Lee, S. (2011). The Korean Wave: The Seoul of Asia. Recuperado de https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/wp-content/uploads/sites/153/2017/06/EJSpring11_Full.pdf

Elfving, J. (2013). South Korean cultural diplomacy and brokering ‘K-Culture’ outside Asia. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/299978296

Korean Culture and Information Service. (2011b). K-Drama: A New TV Genre with Global Appeal. Recuperado de http://kstore.korea.net/publication/view?articleId=2226&keywordId=A160600

Islas, O. (2004). Marshall McLuhan, 40 años después. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/160/16008605.pdf

Zamudio, A. (2009). La Aldea Global de Marshall McLuhan. Recuperado de https://www.fergut.com/testing/

Águila, J. y Gaitán, J. (2013). El encuadre (framing) de las noticias de la televisión española sobre la cumbre del cambio climático en Cancún. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5252823

Strate, L. (2012). El medio y el mensaje de McLuhan. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4274883

Entman, R. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication. Recuperado de https://www.academia.edu/13166309

Schulze, M. (2013). Korea vs. K-Dramaland: The culturalization of K-Dramas by international fans. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/279277439_Korea_vs_K-Dramaland_The_Culturalization_of_K-Dramas_by_International_Fans

Published

2022-12-28

How to Cite

Cruz Romero, J. L., & Medrano Carbajal, A. M. (2022). The foray of "Hallyu" as a promoter of South Korean culture in Asian World magazine, Peru, 2019-2020. Correspondences & Analysis, 16, 13-34. https://doi.org/10.24265/cian.2022.n16.01

Similar Articles

11-20 of 143

You may also start an advanced similarity search for this article.